Bratz!




Vi lever i en värld med motsägelsefulla värderingar.

Små tjejer blir intutade Rosa, prinsess puttenutt
gullegull nallar, söta barbie som sover med smink
och hjälplösa trådsmala iq befriade Bratz med pappas guldkort.

Sen säger samhället att om du har urringat,
är onykter och går hem för egen maskin
får du skylla dig själv om du blir våldtagen
för tjej kläder anses som hor-kläder.

Enligt reklam ska man ge 3 åringar smink.

Enligt vissa klädkedjor är stayups okej till små barn
de ska ha mini kjolar så man precis kan ana
en pampers blöja
och små bikini överdelar som döljer de små bröstvårtorna.

Små pojkar får lära sig att det är tjejigt att gråta
att de ska Brösta upp sig och visa vem som är "karl"
och deras krigs lekar grundar sig från tv spelet där det är okej
att skjuta ner allt som rör sig.

Min 4 åring har redan bestämt sig vad hon ska bli.

"En prinsessa" svarade hon bestämt
"Men jag menade vad ska du jobba med?" lirkar jag
"En prinsessa"
"Vad gör man då? Om man är prinsessa?" lirkar ja vidare
"Man jobbar inte alls, man bara är prinsessa och ser söt ut"

Whooopa Mother fucker Kaaayyyeeeaaa.

Ska kanske lämna in töserna i milllitärskola?

//J


Kommentarer
Postat av: Sara

Oups!

Där fick du att bita i :)



Jag ville bli grävmaskinist!

2008-11-10 @ 20:56:42
URL: http://vildhallonet.blogg.se/
Postat av: DD

Det är hemskt ju. Vägra kjol! Ge dom jeans, t-shirt och kamo-jackor och vägra barbie!!!



Jag ville bli konstnär eller arkitekt.



Jag tar också gärna lite råd om du har att ge i min svåra stund. Jag vet inte ens var jag ska börja eller hur jag ska bete mig.



2008-11-10 @ 21:04:56
URL: http://devilshlydivine.blogg.se/
Postat av: Mia

Grejen är ju att även om man som förälder väljer att INTE låta dottern gå i rosa puttinuttkläder, att INTE låta pojken leka med bilar och svärd....så är det ju ändå det dom lär sig sen på dagis och i skolor ändå...tyvärr

2008-11-10 @ 21:37:45
URL: http://marbor.blogg.se/
Postat av: lina

usch va glad ja är att stortjejen min hellst leker med verktyg och motorfordon. kan man bara uppmuntra dom att testa allt så får man nog snällt accepter det dom väljer sen.



en äldre fröken på vårt dagis sa föresten att hon såg en tydlig skillnad på flickorna nu och för en kanske 10-15 år sen. då va många flickor "dockvrå tjejer" och lekte i princip bara där men nu sa hon att det var ytterst ovanligt att nån flicka var så. och på öppna förkolan ser ja ibland pojkar som ärvt storasysters rosa randiga tröjor. det gör mig väldigt glad. så även om det går trögt så går det i alla fall.



men sen är det ju det att många vill men vågar man verkligen låta sin pojk ha klänning. man vill ju för allt i världen inte bidra till att ens barn blir dåligt behandlade på nått vis.



kändes i alla fall toppen att köpa en rosa damsugare till likkillen och en stor låda verktyg till stortjejen och verkligen veta att dom kommer bli överlyckliga.



men behovet av att få vara en prinsessa kommer vi nog inte ifrån helt, ibland vill man bara få vara fin och ömtålig. men bara ibland. :)

2008-11-10 @ 21:51:59
URL: http://jagochkidsen.blogg.se/
Postat av: Daniel

Ja bättre var det förr säj-

2008-11-11 @ 14:01:32
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: baaaaaaaaaaaah

jag jobbar på dagis och visst har flickor vissa kläder och killar andra men så har det alltid varit!! tror jag iaf!

2008-11-11 @ 20:29:07
URL: http://barbatartek.blogg.se/
Postat av: Kotteby

Jag har aldrig anammat pojk- och flicklekar till mina barn. Min son har inte heller leksaksvapen, för jag kan tycka att det är lite brutalt.



Men likförbannat springer sonen runt i lägenheten och leker samurajninja med en trumpinne som är ett svärd. Och likförbannat ligger dottern i rummet och leker prinsessa. Jag är så universal när det gäller det. Men man ser skillnaden tydligt mellan testosteron och östrogen. Skrämmande, men fascinerande.



Och ja.

Jag gick in till dottern och förklarade pedagogiskt att hon får nya tänder. Det tog en stund för henne att förstå. Men att jämföra henne med gamlefarfar var väl inte det smartaste....hahahahah.....Som dottern säger. Han är så skrynklig.



=)

2008-11-12 @ 20:30:52
URL: http://www.kotteby.se
Postat av: Kotteby

Hahah....

ja, visst vore det lite kul att vända på hela steken när det gäller flick- och pojktrender. Det ser man ju tydligt på kläder idag. Kolla flickjeans. Man ser så tydligt att det är till en flicka. Mycket märkligt.



Imorgon skall jag ha kjol.



=)

2008-11-12 @ 21:32:48
URL: http://www.kotteby.se
Postat av: Kotteby

Nu målade jag in mig i ett hörn, va?

Det gjorde jag....



Oops!

2008-11-12 @ 21:36:17
URL: http://www.kotteby.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0